> Zespół Interdyscyplinarny
Zespół Interdyscyplinarny
Zespół Interdyscyplinarny 

Zespół Interdyscyplinarny działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Celem działania Zespołu jest koordynowanie systemu przeciwdziałania przemocy domowej na najniższym szczeblu samorządu terytorialnego – w obszarze gminy. Zespół  to grupa ludzi, specjalistów z różnych dziedzin, zajmująca się rozwiązaniem konkretnego problemu przy wykorzystaniu zasobów będących w dyspozycji każdego z członków takiego zespołu. Jego funkcjonowanie określone jest w drodze porozumień zawartych między wójtem a podmiotami niosącymi pomoc osobom doznającym przemocy w rodzinie.

W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:
1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
3) Policji;
4) oświaty;
5) ochrony zdrowia;
6) organizacji pozarządowych.
W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą także kuratorzy sądowi, mogą wchodzić prokuratorzy oraz przedstawiciele podmiotów działających na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Zadania zespołu interdyscyplinarnego:
- integrowanie i koordynowanie działań w/w podmiotów,
- diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym,
- inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.

Zespół interdyscyplinarny może tworzyć grupy robocze w celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele:
1) jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
2) gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
3) Policji;
4) oświaty;
5) ochrony zdrowia.
W skład grup roboczych mogą wchodzić także kuratorzy sądowi, a także przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Zadania grupy roboczej:
- opracowanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie
- monitorowanie sytuacji rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz rodzin zagrożonych wystąpieniem przemocy,
- dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.

Procedura "Niebiejskiej Karty"

Zadania członków zespołu interdyscyplinarnego/grupy roboczej w ramach procedury:
1) udzielają pomocy osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
2) podejmują działania w stosunku do osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, w celu zaprzestania stosowania tego rodzaju zachowań:
3) zapraszają osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, na spotkanie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej;
4) opracowują indywidualny plan pomocy dla osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie i jej rodziny, który zawiera propozycje działań pomocowych.
5) rozstrzygają o braku zasadności podejmowania działań.

Czynności wykonywane przez zespół grupę roboczą w ramach procedury:
- na posiedzenie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej zaprasza się osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przy czym należy podkreślić, iż nie dotyczy to dzieci,
- niestawiennictwo osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, nie wstrzymuje prac zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej,
- członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej, w obecności osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, dokonują pogłębionej analizy sytuacji rodziny, ustalają indywidualny plan pomocy dla osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie w zakresie działania wszystkich podmiotów, realizujących procedurę „Niebieskie Karty” i wypełniają formularz „Niebieska Karta – C”, który stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
- indywidualny plan pomocy obejmuje ogół działań podejmowanych przez osobę, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, oraz podmioty realizujące procedurę „Niebieskie Karty”, w celu poprawy sytuacji życiowej tej osoby oraz jej rodziny, może  on ulec zmianie w zależności od potrzeb i sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w szczególności w sytuacji stwierdzenia nowego zdarzenia stosowania przemocy w rodzinie w trakcie działań dokonywanych przez zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą,
- przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego wzywa osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, na spotkanie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej,
- członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej w obecności osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, wypełniają formularz „Niebieska Karta – D”, który stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia,
- formularze „Niebieska Karta – C” i „Niebieska Karta – D” podpisuje przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego,
- zespół interdyscyplinarny lub grupa robocza podejmują decyzję, jak będą składane systematyczne wizyty funkcjonariusza Policji, sprawdzające stan bezpieczeństwa osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie,
- wszystkie działania, podejmowane w związku z realizacją procedury „Niebieskie Karty” są dokumentowane. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dokumenty są przekazywane organom właściwym do prowadzenia postępowania przygotowawczego.

Wskazówki
1. Jeżeli osoba, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie nadużywa alkoholu, członkowie zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej kierują ją do gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Jeżeli zachodzi podejrzenie, że osoba wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie dopuściła się po raz kolejny stosowania przemocy w trakcie działań dokonywanych przez zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą, wypełnia się formularz „niebieska karta – c” w zakresie niezbędnym do udokumentowania nowego zdarzenia.

Procedura odebrania dziecka z rodziny w sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia w związku z wystąpieniem przemocy w rodzinie w Gminie Wielkie Oczy.

§ 1. Postanowienia ogólne
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 roku w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. Nr 209, poz. 1245):
1. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury przeprowadza się w obecności opiekuna prawnego lub faktycznego dziecka. Jeśli jednak ( zgodnie z § 5 w/w Rozporządzenia ) wobec tych osób zachodzi podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie wobec dziecka, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej dziecka (dziadkowie, pełnoletnie rodzeństwo).
2. Czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury wobec dziecka, zwłaszcza w przypadku nieobecności opiekunów prawnych lub faktycznych i innych osób najbliższych przeprowadza się w obecności psychologa (zgodnie z § 5 ust. 3 w/w Rozporządzenia).
3. Interweniujący (zarówno pracownik socjalny, funkcjonariusz Policji, pracownik ochrony zdrowia oraz psycholog) dokonują wstępnej diagnozy sytuacji. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec dziecka, formularz „ Niebieska Karta część B” przekazuje się opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie przemocy w rodzinie. Formularza nie przekazuje się osobie, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie (§ 6 ust. 3 i 4 Rozporządzenia).

§ 2. Działania funkcjonariusza Policji
1. Udział funkcjonariusza w czynności odebrania dziecka z rodziny odbywa się na wniosek pracownika socjalnego w oparciu o Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie.
2. Przed przystąpieniem do wykonywania przez pracownika socjalnego czynności odebrania dziecka z rodziny w związku z bezpośrednim zagrożeniem życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, zgodnie z § 3 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie, funkcjonariusz Policji:
a) żąda okazania legitymacji przez pracownika socjalnego;
b) ustala tożsamość odbieranego dziecka, rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych;
c) w razie potrzeby lekarza lub ratownika medycznego, pielęgniarki i innych uczestników postepowania, obecnych w miejscu wykonywania czynności;
d) zapoznaje się ze wszystkimi informacjami dotyczącymi dziecka, będącymi w posiadaniu pracownika socjalnego.
3. W trakcie wykonywania przez pracownika socjalnego czynności, o której mowa powyżej, zgodnie z § 4.1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postepowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie,
funkcjonariusz Policji ma obowiązek:
a) zapewnić bezpieczeństwo osobiste dziecku, pracownikowi socjalnemu i innym uczestnikom postepowania;
b) w razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy i wezwać pogotowie ratunkowe;
c) będąc na miejscu wykonywania przez pracownika socjalnego czynności odebrania dziecka z rodziny, na podstawie informacji i okoliczności faktycznych, ma obowiązek przedstawić swoje stanowisko co do zasadności jego odebrania.
4. Zgodnie z § 5.1 w/w Rozporządzenia – na wniosek pracownika socjalnego funkcjonariusz Policji udziela niezbędnej pomocy przy umieszczaniu dziecka u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej – małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu - w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553z późn. zm), w rodzinie zastępczej lub całodobowej placówce opiekuńczo – wychowawczej:
Policja zapewnia wówczas bezpieczeństwo osobiste dziecku, pracownikowi socjalnemu i innym uczestnikom postępowania. Ustala tożsamość osoby najbliższej, uprawnionego członka rodziny zastępczej lub uprawnionego pracownika placówki opiekuńczo – wychowawczej, w której umieszczone zostanie dziecko.
5. Z przeprowadzonych czynności funkcjonariusz Policji sporządza notatkę urzędową a jej kopię przekazuje do Sądu Rejonowego Wydział Rodzinny i Nieletnich w Lubaczowie., oraz do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkich Oczach.

§ 3. Działania pracownika socjalnego
1. Zgodnie z art. 12a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie pracownik socjalny wykonujący obowiązki służbowe ma prawo odebrać dziecko z rodziny i umieścić je u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U. Nr 88, poz. 553 z późn. zm), w rodzinie zastępczej lub całodobowej placówce opiekuńczo – wychowawczej. W takim przypadku wypełnia się oświadczenie o powierzeniu dziecka odebranego przez pracownika socjalnego. Wzór oświadczenia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej procedury.
2. Pracownik socjalny Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkich Oczach wykonuje czynności związane z odbiorem dziecka wyłącznie przy asyście funkcjonariusza Policji i przedstawiciela ochrony zdrowia ( lekarza, ratownika medycznego lub pielęgniarki ).
3. Przy odbieraniu dziecka pracownik socjalny powinien zachować szczególną ostrożność i uczynić wszystko, aby dobro dziecka nie zostało naruszone, a zwłaszcza aby nie doznało ono krzywdy fizycznej i moralnej;
4. Pracownik socjalny wręcza rodzicom/ opiekunom pisemne pouczenie o możliwości złożenia zażalenia na odebranie dziecka. Wzór pouczenia stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej procedury.
5. W przypadku decyzji rodzica/opiekuna prawnego o złożeniu zażalenia, pracownik socjalny zobowiązany jest udostępnić wzór zażalenia. Wzór zażalenia stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej procedury.
6. W przypadku złożenia takiego zażalenia do Ośrodka Pomocy Społecznej w Wielkich
Oczach, pracownik socjalny niezwłocznie powiadamia Sąd Rejonowy – Wydział Rodzinny
i Nieletnich w Lubaczowie., nie później jednak niż w ciągu 24 godzin o odebraniu dziecka z rodziny i umieszczeniu go u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej lub w całodobowej placówce opiekuńczo – wychowawczej. W przypadku wykonywania czynności w piątek lub dzień poprzedzający święto, pracownik socjalny powiadamia Sąd wysyłając informację faxem w tym samym dniu po zakończeniu czynności. Wzór zawiadomienia stanowi załącznik Nr 4 do niniejszej procedury.
7. Pracownik socjalny ma obowiązek dokumentowania podjętych czynności. Wzór protokołu z podjętych czynności stanowi załącznik Nr 5 do niniejszej procedury.

§ 4. Procedura postępowania pracownika socjalnego
1. Pracownik socjalny powinien zgromadzić w miarę możliwości jak najwięcej przydatnych informacji na temat rodziny, tzn. czy korzysta ona ze świadczeń Ośrodka Pomocy Społecznej, jeśli tak to z jakiego powodu i w jakiej formie pomoc ta jest świadczona, czy jest to pierwsza interwencja czy kolejna, czy członkowie rodziny mają przydzielony nadzór Kuratora etc.
2. Jeśli pracownik socjalny uzna, że to możliwe (jest bezpiecznie, warunki sanitarno – higieniczne odpowiednie, jest osoba, która może czasowo sprawować opiekę) – może pozostawić dziecko w domu rodzinnym, jeżeli sprawca został odizolowany (musi być to dokładnie przemyślana decyzja przez interwenta).
3. W przypadku gdy powyższe rozwiązanie nie jest możliwe – należy starać się zorganizować opiekę dziecku u rodziny, bliskich.
4. Ostatecznie po wyczerpaniu powyższych możliwości należy umieścić dziecko w rodzinie zastępczej lub całodobowej placówce opiekuńczo – wychowawczej, o czym nie później niż w ciągu 24 godzin od odebrania dziecka powiadomić Sąd Rejonowy – Wydział Rodzinny i Nieletnich w Lubaczowie.
5. W przypadku konieczności przewiezienia dziecka środkiem transportu, uczestnicy postępowania ustalają jedno z możliwych w danej chwili rozwiązań: przewóz pojazdem Policji lub taksówką, przewóz karetką w przypadku konieczności hospitalizacji.

§ 5. Działania lekarza, ratownika medycznego, pielęgniarki
Przed odebraniem dziecka, do zadań lekarza, ratownika medycznego, pielęgniarki należy:
1. Zapoznanie się ze wszystkimi informacjami dotyczącymi dziecka, będącymi w posiadaniu pracownika socjalnego;
2. określenie stanu zdrowia dziecka, udzielenie pomocy lekarskiej;
3. ocena na podstawie informacji i okoliczności faktycznych zastanych na miejscu, stopnia zagrożenia życia lub zdrowia dziecka i przedstawienie pracownikowi socjalnemu swojego stanowiska co do zasadności jego odebrania;
4. współuczestniczenie z pracownikiem socjalnym i Policjantem w podjęciu decyzji o odebraniu dziecka;
5. przed odebraniem, w trakcie odbierania i po odebraniu dziecka do zadań lekarza, ratownika medycznego należy czuwanie nad stanem zdrowia dziecka.

 

Opublikowane przez: Michał Szal | Autor: Grażyna Senyk | Data wprowadzenia: 2020-06-02 11:09:44 | Data modyfikacji: 2020-08-27 11:39:19.
Data wprowadzenia: 2020-06-02 11:09:44
Data modyfikacji: 2020-08-27 11:39:19
Autor: Grażyna Senyk
Opublikowane przez: Michał Szal
 
Dodatkowe Informacje:
Adres:
Jednostki Organizacyjne Gminy Wielkie Oczy
ul. ul. Leśna 2
37-627 Wielkie Oczy
Kierownik Jednostki
Albert Hawrylak
Kontakt:
Tel: +48 16 631 01 26
Fax: +48 16 631 01 26
e-mail: ug@wielkieoczy.info.pl